Kapellimestari ja Sibelius-tutkija Tuomas Hannikainen on poikkeuksellisen monialainen osaaja. Suoritettuaan viuludiplomin hän jatkoi opintojaan Sibelius-Akatemian kuuluisalla kapellimestariluokalla Jorma Panulan johdolla ja täydensi opintojaan Pietarin konservatoriossa Ilja Musinin oppilaana, sekä Tanglewoodissa Seiji Ozawan, Simon Rattlen ja Roger Norringtonin johdolla.
Hannikainen toimi Tampere Filharmonian ylikapellimestarina ja taiteellisena johtajana 1994–1998, Tapiola sinfoniettan vakituisena kapellimestarina 1999–2001 ja West Australian Symphony Orchestran päävierailijana 2001–2003. Suomalaisen barokkiorkesterin (FiBo, tuolloin nimellä Kuudennen kerroksen orkesteri) taiteellisena johtajana Hannikainen toimi vuosina 2005–2009. Tuomas Hannikainen on kuulunut myös Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin vakinaisiin kapellimestareihin.
Tuomas Hannikainen on johtanut kotimaisten eturivin orkestereiden lisäksi merkittävimpiä skandinaavisia orkestereita kuten Tukholman, Oslon ja Kööpenhaminan filharmonikot, sekä useita eurooppalaisia orkestereita. Australian Perthin, Sydneyn, Melbournen ja Tasmanian orkestereiden lisäksi Hannikainen on johtanut Calgaryn ja Malesian filharmonisia orkestereita, Singaporen sinfoniaorkestereita sekä Uuden Seelannin orkestereita. Hän on säännöllisesti nähty vieras myös Britanniassa, jossa hän on vieraillut mm. BBC Walesin ja BBC Skotlannin sinfoniaorkestereiden sekä Ulsterin orkesterin kapellimestarina. Keski-Euroopassa Tuomas Hannikainen on johtanut Rotterdamin filharmonikoita, Alankomaiden radion sinfoniaorkesteria sekä saksankielisen kielialueen keskeisiä orkestereita kuten Frankfurtin ja Hannoverin radio-orkestereita. Hannikaisella on myös vakiintunut kapellimestarisuhde useisiin espanjalaisiin orkestereihin.
Orkesterin johtamisen ohella Tuomas Hannikainen on paneutunut syvällisesti musiikin tutkimukseen. Hän väitteli musiikin tohtoriksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta vuonna 2018 aiheenaan Jean Sibeliuksen näyttämömusiikkiaarteet, ja tutki erityisesti Sibeliuksen teosta Jungfrun in tornet (Neito tornissa) vuodelta 1896. Tutkimustyönsä tuloksena Hannikainen löysi Sibeliuksen käsikirjoituskokoelmasta ”Konserttialkusoiton”, joka oli vaipunut täyteen unholaan 7.4.1900 kuullun ensiesityksensä jälkeen. Hannikainen on sittemmin johtanut teoksen mm. Avanti! kamariorkesterin konsertissa.
Hannikaisen muusikon ja tutkijan roolit yhdistyvät myös Helsingin kaupunginorkesterin koordinoimassa HUOM – Historian unohtamat orkesterimusiikit -hankkeessa, jonka puitteissa orkesteri yhdessä laajan verkoston kanssa etsii ja soittaa maamme musiikinhistorian kätköihin jääneitä orkesteriteoksia. Tuomas Hannikainen johti keväällä 2023 konsertin, jossa HKO soitti ja tallensi viiden suomalaisen naissäveltäjän teokset. Säveltäjäniminä Agnes Tschetschulin, Ingeborg von Bronsart, Greta Dahlström, Ann-Elise Hannikainen ja Laura Netzel. Löydetty nuottimateriaali puhtaaksikirjoitetaan ja niistä tehdyt tallenteet jäävät tutkijoiden ja orkestereiden käyttöön.
Muusikon ja tutkijantyön vastapainoksi Tuomas Hannikainen viihtyy talvisin luonnonjäillä. Hän kouluttaa retkiluistelijoita ja vetää luisteluryhmiä. Hannikainen on myös koulutettu työn- ja toiminnallisen ryhmätyön ohjaaja sekä psyko- ja sosiodraamaohjaaja.