Ville Matvejeff

,

Ville Matvejeff (s. 1986) on vakiinnuttanut asemansa laaja-alaisena muusikkona sekä yhtenä Suomen menestyneimmistä nuoren polven kapellimestareista. Sibelius-Akatemiassa (MuM) ja Espoon musiikkiopistossa opiskellut Matvejeff aloitti tammikuussa 2014 Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestarina ja vuonna 2015 hänet nimitettiin Turun musiikkijuhlien taiteelliseksi johtajaksi vuosiksi 2016–18. Tammikuussa 2018 Matvejeff nimettiin Savonlinnan Oopperajuhlien taiteelliseksi johtajaksi nelivuotiselle kaudelle, joka alkaa syyskuussa 2019.

Matvejeffin merkittävimpiin viimeaikaisiin kapellimestarivierailuihin kuuluvat esiintymiset mm. Ruotsin radion sinfoniaorkesterin, Duisburger Philharmonikerin, Orchestre Philharmonique de Luxembourgin, Slovenian radio-orkesterin, Viron kansallisen sinfoniaorkesterin ja Sonderjyllands Symfoniorkesterin johdossa. Suomessa Matvejeff on johtanut lähes kaikkia suomalaisorkestereita, mm. Helsingin, Tampereen, Turun ja Kuopion kaupunginorkestereita, Sinfonia Lahtea, Oulu Sinfoniaa, Suomen Kansallisoopperan orkesteria, Tapiola Sinfoniettaa sekä Kamariorkesteri Avantia.

Erityisesti oopperan parissa viihtyvän Matvejeffin ohjelmistoon kuuluu yli 60 näyttämöteosta, joiden joukossa lukuisia moderneja ja kantaesitysoopperoita. Syksystä 2014 hän on toiminut Kroatian Kansallisoopperan päävierailijana ja musiikillisena neuvonantajana Rijekassa, jossa hän on johtanut yli 10 oopperaproduktiota ja levyttänyt mm. CPO- ja Decca-levymerkeille. Kansainvälisen oopperauransa Matvejeff aloitti Tukholman kuninkaallisen oopperan korrepetiittori-apulaiskapellimestarina, ja toimittuaan mm. Esa-Pekka Salosen ja Leif Segerstamin assistenttina hänet kiinnitettiin kaudeksi 2012–13 Malmön Oopperan vakituiseksi kapellimestariksi.

Vuonna 2017 Matvejeff debytoi Savonlinnan Oopperajuhlilla Aulis Sallisen ”Linna vedessä” -kantaesityksen johdossa ja palasi Malmön Oopperaan johtamaan Humperdinckin ”Hänsel und Gretelin”. Viimeaikaisiin Matvejeffin johtamiin oopperaproduktioihin kuuluvat myös Wagnerin ”Parsifal”-konserttiesitykset vuoden 2017 Turun musiikkijuhlilla Karita Mattilan, Klaus Florian Vogtin ja Matti Salmisen tähdittäminä, Jorma Hynnisen jäähyväisproduktion Kimmo Hakolan ”Akseli” -monologioopperan kantaesitys ja kiertue vuonna 2013, W. A. Mozartin ”Figaron häät” ja ”Taikahuilu” -oopperat Åbo Svenska Teaterissa sekä Jyväskylän Oopperan ”Don Giovanni”- ja ”Carmen” -produktiot. Matvejeffin perustaman New Generation Operan ”Don Giovanni” -tuotanto (ohj. Erik Söderblom) Helsingin juhlaviikoilla 2013 oli ehdolla Classical:NEXT -innovaatiopalkinnon saajaksi vuonna 2015.

Radion sinfoniaorkesterin pianosolistina Ville Matvejeff debytoi 18-vuotiaana Susanna Mälkin johdolla, ja on siitä lähtien vieraillut useilla kansainvälisillä festivaaleilla. Vuodesta 2012 alkaen hän on esiintynyt myös sopraano Karita Mattilan pianistipartnerina mm. Lontoon Wigmore Hallissa, Wienin valtionoopperassa, Zürichin, Geneven, Toulousen ja Strasbourgin oopperataloissa, Hong Kong Arts Festivalilla, Gulbenkian Foundationissa Lissabonissa sekä Pariisin Théâtre du Châtelet’ssa ja Salle Pleyelissä. Matvejeff voitti Helmi Vesa -pianokilpailun vuonna 2005 ja sai 3. palkinnon Jyväskylän pianokilpailussa vuonna 2007.

Matvejeff on tullut tunnetuksi myös mielenkiintoisena säveltäjänä, jolla on laulajataustansa vuoksi erityinen suhde vokaalimusiikkiin. Hän herätti huomiota jo varhaisilla teoksillaan ”Enkeli” (2004, kamarikuoro EMO Ensemblelle) ja ”Seaside Rendezvous” (2006, Suomalaisen Kamariorkesterin ja Jukka-Pekka Sarasteen tilaus). Läpimurtonsa säveltäjänä hän teki kaudella 2009–10 teoksillaan ”Il Principe Dei Dolori” (Helsingin juhlaviikot) ja ”Ad Astra” (YLE:n tilausteos). YLE:n tilaama ”Viulukonsertto” oli ensimmäinen orkesterikantaesitys uudessa Helsingin Musiikkitalossa Petri Aarnion, RSO:n ja Osmo Vänskän esittämänä syyskuussa 2011. Loppuvuonna 2013 julkaistiin arvostelumenestystä saavuttanut orkesteriteosten levytys Turun filharmonisen orkesterin kanssa Alba Records-levymerkillä.