Barbara Hannigan Sopraano

Barbara Hannigan | Kuva: Priska Ketterer

Kanadalainen sopraano Barbara Hannigan valmistui 1998 musiikin maisteriksi Toronton yliopistosta, jossa hän opiskeli Mary Morrisonin johdolla. Hän jatkoi opintojaan Banffin taidekeskuksessa ja Haagin kuninkaallisessa konservatoriossa Meinard Kraakin oppilaana. Barbara Hanniganin erinomainen tekniikka,…

Kanadalainen sopraano Barbara Hannigan valmistui 1998 musiikin maisteriksi Toronton yliopistosta, jossa hän opiskeli Mary Morrisonin johdolla. Hän jatkoi opintojaan Banffin taidekeskuksessa ja Haagin kuninkaallisessa konservatoriossa Meinard Kraakin oppilaana.

Barbara Hanniganin erinomainen tekniikka, tarkka ja notkea ääni on tullut oikeuksiinsa monipuolisessa ja vaativassa ohjelmistossa. Hän on laulanut useiden oopperoiden kantaesityksissä, mm. Louis Andriessenin Writing to Vermeer, Jan van den Putten Wet Snow (Liza), Michel van der Aan soolo-ooppera ONE, sopraanolle, elektroniikalle ja videolle ja Gerald Barryn The Bitter Tears of Petra von Kant.

Muita Barbara Hanniganin oopperarooleja ovat mm. Benjamin Brittenin The Rape of Lucretian Lucia ja Hulttion tien Anne Truelove, W.A. Mozartin Così fan tutten Despina ja Leoš Janàčekin Ovelan ketun nimirooli.

Hannigan on esiintynyt lukuisten maailman huippuorkestereiden solistina ja tehnyt yhteistyötä mm. kapellimestareiden Reinbert de Leeuw, Esa-Pekka Salonen, Jukka-Pekka Saraste, Oliver Knussen, Ingo Metzmacher, Peter Eötvös ja Simon Rattle kanssa. Säveltäjäyhteistyötä hän on tehnyt mm. György Ligetin, Louis Andriessenin, Karlheinz Stockhausenin, Oliver Knussenin ja Henri Dutilleux’n kanssa.

Ligetin Makaaberin mysteereiden tulkitsijana Barbara Hannigan on esittänyt teosta useiden orkestereiden kanssa solistina ympäri maailmaa ja saanut ylistäviä arvioita. Hän on äskettäin debytoinut kyseisellä teoksella mm. Brysselin La Monnaie -teatterissa ja New Yorkin Filharmonisen orkesterin solistina. Kaudella 2012 Barbara Hanniganin laaja ohjelmisto täydentyi Alban Bergin Lulun nimiroolilla, jonka hän laulaa Brysselin La Monnaie -teatterissa Krztysztof Wrlikowskin ohjauksessa.